måndag 27 juni 2011

Bättre sent än aldrig


Jag är hopplös på att uppdatera min blogg. Jag är bara sån. Nu har jag iaf äntligen fått in den gamla affärsdisken i mitt sy rum. Den kanske inte är så vacker, men oj vad den sväljer mycket saker.Har en massa plats kvar i den. Men det fyller jag väl snart ut skulle jag tro. Konstigt vad det finns mycket "bra å ha" prylar som man bara måste spara på sej. Nu har jag börjat på mitt underbara sommarjobb. Mus-Olles museum i Ytterån. Ett fantastiskt ställe ni bara måste se om ni får tillfälle. Per Olof Nilsson(Mus-Olle) var en man som levde 1874-1955. Han började redan som sexåring spara på allt möjligt. 1906 öppnade han sitt museum. I hans samlingar hittar man gamla allmogeföremål, förpackningar, mynt,frimärken, en massa knappar,uppstoppade möss(inte mina favoriter) mm. I dag finns det ca 150 000 föremål. Man kan även titta in i hans stuga och en del andra byggnader på hans gård. Så där går jag runt i tidsenliga kläder, guidar och hjälper folk tillrätta.Det är sååååååå roligt.

Stickar gör jag ju som vanligt. Här har det blivit en Stjärnhop. Tyvärr måste jag nog repa upp kanterna och göra om, den vart så vid upptill.Får försöka plocka upp ett mycket mindre antal maskor tror jag. Så har jag en fråga. Om ni skulle sticka en sjal liknande stjärnhop, lite annorlunda mönster till någon på beställning,vad skulle ni ta betalt för jobbet? Inget kompispris alltså utan till någon som verkligen vill betala för jobbet. Vad det är svårt att värdera sin egen tid. Så snälla hjälp? Jaha nu regnar det igen, tur att jag hann klippa gräset. Inget ont som inte har något gott med sej, då kan jag sätta mej och sticka en stund med gott samvete. Ha det gott.

2 kommentarer:

krajamaria sa...

GRATTIS till nya jobbet! Vad spännande!! :)
Det ser mkt avancerat ut att sticka det där stjärnmönstret, så du ska verkligen ta betalt, minst 500 kr för arbetet, plus material.

Helena Högberg sa...

Jättefin sjal!Visst är det svårt med priser för hantverk som tar massor med timmar att göra.Egentligen, om det vore riktigt skulle den inte kosta under 1000:-Kul blogg förresten!